Suggesties programmapunten voor politieke partijen in Maasgouw.
Maasgouw 30 september 2021.
Aanbevelingen van de Coöperatie Duurzaam Maasgouw aan de lokale politieke partijen t.b.v. hun partijprogramma op het aspect verduurzaming en energie transitie.
De lokale politiepartijen kijken alweer uit naar de gemeenteraadsverkiezingen. Partijprogramma’s van 2018 moeten nieuwe inhoud krijgen. Dat was aanleiding voor het bestuur van onze coöperatie om alle partij en (afzonderlijk) uit te nodigen en om van gedachten te wisselen over de invulling van de “duurzaamheids-paragrafen”. Alle raadsfracties, inclusief D66 als nieuwkomer op het verkiezingstoneel, gaven spontaan gevolg aan onze uitnodiging. Als coöperatie hebben we onze plannen voor onze invulling van de Warmte-Transitie in Maasgouw (WTM) toegelicht en bediscussieerd.
Elke fractie moet de concrete inhoud van hun partijprogramma nog formuleren. Over en weer zijn suggesties gedaan voor de “duurzaamheids-paragraaf”. We hebben alle suggesties uniform aan alle partijen toegestuurd en hun uitgenodigd deze in de komende raadsperiode inhoud te geven voor Maasgouw.
Onze suggesties / aanbevelingen zijn:
1. | Inrichting leef- en woonomgeving |
1.1. | Geef bij de inrichting en herinrichting van de leefomgeving prioriteit aan de zon-oriëntatie van percelen en gebouwen. Maak een zuid-oriëntatie van dakvlakken mogelijk. Dit houdt ook in dat bomen en struiken geen belemmering mogen vormen voor de volle benutting van de zonenergie voor de opwek van groene stroom en groene warmte. (resp. PV panelen en zonnecollectoren moeten zonder schaduwwerking van bomen en struiken geplaatst kunnen worden.) |
1.2. | Voorzie bij de inrichting en herinrichting zoveel mogelijk koelte-eilanden, maar stimuleer ook dat van elke woning een koelte-eiland gemaakt wordt. Dit ook in combinatie met de aanleg van regenwater-retentie en -infiltratie. |
1.3. | Stel aanvullende eisen aan de akoestische belasting veroorzaakt door de buitenunits van warmtepompen en airco’s. (opstelling, geluidsabsorberende omkasting, contact- en luchtgeluid, trilling demping) |
1.4. | Stimuleer maximale natuurlijke zomerse schaduwwerking in het ontwerp of in de aanpassing van woningen. Dit bijvoorbeeld door voorschrijven of stimuleren van gebouwontwerpen met brede dak-overstekken, oriëntatie van grote raamvlakken, toepassing van luifels, openveranda’s. E.e.a. ook in combinatie met een welgekozen aanplant van bladverliezende beplanting die voor zomers schaduwwerking kan zorgen en voor voldoende lichtinval in de winterperiode. |
2. | Maximale inspanning van de Gemeente om een ruimere toegang tot de stroominfrastructuur te bewerkstelligen. De verduurzaming van Maasgouw doormiddel van middel-tot grootschalige opwek van groene stroom wordt momenteel belemmerd en stagneert door de congestie op het netwerk van Enexis en Tennet. (klein-aansluitingen voor de opwek van groene stroom zijn door deze beperking niet betroffen) |
3. | Prioriteer energiebesparing. De mogelijkheden om met collectieve opwek van groene stroom bij te dragen aan de CO2-reductie zijn voor de gemeente Maasgouw helaas vrij beperkt. (Aan de voorwaarden voor plaatsing van een windturbine en het inrichten van grondgebonden zonneparken is resp. geen of slechts zeer beperkt ruimte. Drijvende zonneparken binnen het stroomsterke overstromingsgebied van de Maas vormen een risicovolle investering). Daarom zal Maasgouw versterkt moeten inzetten op energiebesparing om bij te dragen aan het behalen van de 55% CO2 emissiereductie. (De andere doelstelling c.q. verplichting, om in 2030 het aandeel hernieuwbare energie van 40% te behalen wordt uiterst moeilijk) |
4. | Prestatie-eisen aan gemeentelijke gebouwen of gemeentelijk gesubsidieerde voorzieningen moeten gebaseerd zijn op full-lifecycle costing (ontwerp- en bouwkosten + exploitatiekosten + onderhouds- renovatie- en vervangingskosten + end-of-life kosten) |
5. | Voorbeeldfunctie: Aan gemeentelijke investeringen en gemeentelijk gesubsidieerde of ondersteunde voorziening worden geen concessies gedaan ten aanzien van energieprestaties en duurzaamheid. De gemeentelijke handelwijze mag geenszins een excuus vormen voor de private investeerder om af te zien van verduurzamingsmaatregelen. Duurzaamheidsprestaties zijn altijd beter dan de prestatie-eisen die regelgeving (o.a. Bouwbesluit) stelt te boven. De bouwregelgeving gaat altijd uit van minimum eisen. Duurzaamheid wordt zelden bereikt met minimum eisen. Minimum eisen zijn geenszins optima en werken altijd in het nadeel van de bewoner/eigenaar. |
6. | Stimuleer en begunstig de investeringen in energiebesparende maatregelen |
6.1. | Ter voorkoming van energiearmoede mogelijkheden creëren om met name de lagere inkomens de mogelijkheden te verruimen voor investeringen in energiebesparende maatregelen. Door de stijgende energielasten wordt het aandeel in de woonlasten onevenredig groot bij een hoog energiegebruik waardoor het besteedbare inkomensdeel tot onder het minimum daalt: er ontstaat “energie-armoede”. Een gemeentelijke tegemoetkoming in de investeringskosten ter reductie van de energielasten kan voorkomen dat een beroep gedaan moet worden op sociale ondersteuning. |
6.2. | Gemeentelijk investeringsfonds ter bevordering van duurzaamheidsmaatregelen voor particuliere eigenaren en huurders. (zeker in relatie ter voorkoming van energiearmoede). In onze regio hebben de gemeenten Venlo en Roermond hebben al een fonds voor deze toepassing ingericht. Eveneens kan overwogen worden met dit fonds het minima mogelijk te maken ook te laten participeren, d.w.z. mede-eigenaar te worden, in collectieve energievoorzieningen. |
6.3. | Een aangepaste WOZ heffing voor bijzonder energiezuinige woningen. De woningwaarde stijgt, de WOZ inkomsten stijgen daarmee, een woning met een goede energieprestatie heeft een hogere marktwaarde, de hogere WOZ-waarde voor de zeer energiezuinige woning (<40kWh/m2 GO voor verwarming en koeling) mag niet tot een hogere heffing leiden. |
6.4. | Geen of sterk gereduceerde legeskosten voor vergunning plichtige duurzaamheidsvoorzieningen (de Coöperatie Duurzaam Maasgouw heeft onlangs een herhaald voorstel hiertoe ingediend. We doen u graag deze aanvraag toekomen) |
7. | Maximale afname van lokaal collectief opgewekte hernieuwbare energie voor gemeentelijke voorzieningen. Afname van “lokaal opgewekte” groene stroom door de gemeente wordt niet alleen een bepaalde afname garantie gegeven, maar vooral ook een voorbeeld gegeven aan de inwoners van Maasgouw. |
8. | Walaansluitingen voor beroeps- en pleziervaart uitsluitend op basis van groene stroom |
9. | Maximale ondersteuning van de Coöperatie Duurzaam Maasgouw voor de realisatie van de WTM (Warmte Transitie Maasgouw) in de praktijk: Maximale ondersteuning voor promotie, voorlichting, advisering en klantbegeleiding tot realisatie van duurzaamheidsmaatregelen. In navolging van de omliggend gemeenten Roerdalen, Echt-Susteren, Weert en Leudal, moet de Gemeente Maasgouw ook de Coöperatie Duurzaam Maasgouw jaarlijks een (project-)budget inruimen, voor de uitvoering van haar activiteiten t.b.v. de verduurzaming van de gemeente Maasgouw. |
Deze lijst met de Coöperatie Duurzaam Maasgouw-suggesties beoogd niet volledig te zijn, en willen we graag aanvullen met nieuwe voorstellen of inzichten.
Dit is het voorstel dat wij op 16 september samengesteld hebben en aan alle lokale politieke hebben doen toekomen.