Diverse Nieuwsberichten

Rookmelderwetgeving vanaf 2022

Rookmelderwetgeving vanaf 2022

Vanaf 1 juli 2022 is het verplicht om op elke verdieping in huis een rookmelder op te hangen. Met deze nieuwe wetgeving kunnen veel levens gered worden als er brand uitbreekt. Voldoet jouw woning niet aan de eisen, dan maak je kans op een boete van de gemeente. Ook kan je verzekering besluiten om geen vergoeding uit te keren na een woningbrand.

Datum: 22 oktober 2021  |   Categorie: Geen categorie
Forse toename windenergie en zonnestroom

11 procent energieverbruik in 2020 afkomstig uit hernieuwbare bronnen

bron: CBS 31-5-2021

Het aandeel hernieuwbare energie in Nederland in 2020 was 11,1 procent van het totale energieverbruik. In 2019 was dit nog 8,8 procent. De toename was grotendeels te danken aan een grotere capaciteit voor zonnestroom en windenergie. Ook het verbruik van biomassa (met 6% het grootste aandeel in die 11,1%) nam toe, vooral het meestoken daarvan in kolencentrales. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS.

Forse toename capaciteit windenergie en zonnestroom

Het verbruik van energie uit wind nam met 29 procent toe. De belangrijkste reden voor deze stijging is de toename van de opgestelde capaciteit van windmolens op zee door de realisatie van het windmolenpark bij Borssele. Ook op land zijn vorig jaar meer windmolens geplaatst. De totale capaciteit van windmolens ging van 4 500 megawatt (MW) eind 2019 naar 6 600 MW eind 2020.

Het verbruik van zonne-energie (elektriciteit en warmte) groeide in 2020 met 47 procent. Ook hier speelden nieuwe zonneparken de belangrijkste rol. De opgestelde capaciteit van zonnepanelen voor zonnestroom steeg opnieuw met een recordhoeveelheid van 7 200 MW in 2019 naar iets meer dan 10 000 MW in 2020.

Meer weten over wat er achter deze cijfers steekt? Kijk dan in het bericht van het CBS

Kanttekening van onze coöperatie:

De verouderde regelgeving ten aanzien van het gebruik van het elektriciteitsnetwerk zal verdere groei van het aandeel hernieuwbare energie uit wind en zon de komende jaren ernstig belemmeren. Aansluiting van zelfs een kleine zonneweide (1,2 MW) op het netwerk van Enexis en Tennet in de gemeente Maasgouw loopt ernstige vertraging op. Alle vergunningen en SDE-subsidie zijn verleend c.q. toegekend, maar de bouw kan pas starten als er weer capaciteit op het netwerk beschikbaar is. Dat treft niet alleen ons project maar inmiddels veel projecten in zuid en oost Nederland.
Zo zal verduurzaming met hernieuwbare energie ernstig vertragen en worden de nationale doelstellingen niet gehaald.

toelichting:Hernieuwbare energie:

Energie uit hernieuwbare niet-fossiele bronnen, namelijk: wind, zon, warmte uit de aarde en bodem, de buitenlucht en oppervlaktewater, waterkracht en energie uit de oceanen, biomassa, stortgas, gas van rioolwaterzuiveringsinstallaties en biogassen.

Datum: 13 oktober 2021  |   Categorie: CBS
Ga jij meer of minder energieBELASTING betalen in 2022 ?

Ga jij meer of minder energieBELASTING betalen in 2022 ?

Dit jaar maken belastingen 46,5 procent van de energierekening uit, en dat aandeel zou volgens een berekening van de vergelijkingssite Easyswitch.nl volgend jaar tot 48 procent stijgen. De inkoopprijs van energie (gas en elektriciteit) is goed voor 32,5 procent en de nettarieven vormen ongeveer een vijfde van de rekening.

Ik zag dat de vergelijkings-site Independer een kleine en handige rekentool op de website van NU.nl geplaatst heeft .

https://www.nu.nl/economie/6158696/hoge-energierekening-is-niet-alleen-gevolg-van-hoge-inkoopprijzen.html

Je geeft aan wat je totale stroomverbruik per jaar is (in kWh)
en
geeft aan wat je totale gasverbruik per jaar is (in m3 )

Je krijgt vervolgens de verandering  van de belastingen voor stroom, voor gas en voor de heffing van energiebelasting te zien voor jouw opgegeven verbruik. Dus het verschil aan belastingen voor volgend jaar. Bij een negatief bedrag onderaan de streep ga je besparen op het aandeel belasting van je energie rekening!
Let op: de inkoopprijs voor het gas en de elektriciteit zelf verandert ook. Maar dat is ook afhankelijk van de prijzen die je energieleverancier gaat hanteren en hoe lang jouw energiecontract nog loopt.

 

Wijziging stroombelasting …..
Wijziging gasbelasting …..
Vermindering energiebelasting ….
Totaal € ….. (per maand: € ….)

https://www.nu.nl/economie/6158696/hoge-energierekening-is-niet-alleen-gevolg-van-hoge-inkoopprijzen.html

Zeker met de stijgende energieprijzen, is het zaak te overwegen of en hoe je meer energie kunt besparen. En als je het niet voor je beurs doet, doe het dan voor het milieu !
Onze Coöperatie Duurzaam Maasgouw helpt je graag met een energieadvies specifiek voor jouw woning en gebruik van de woning. Klik hier ENERGIEADVIEZEN

Datum: 2 oktober 2021  |   Categorie: Geen categorie
Brussel benadrukt: meer hernieuwbare energie beste antwoord op prijsstijging energie

Brussel benadrukt:
meer hernieuwbare energie beste antwoord op prijsstijging energie

Bron: EuroActiv[1]

De belastingen en heffingen op elektriciteit zijn Europees gemiddeld sinds 2010 met 29% gestegen[2],
Dit remt consumenten om schonere alternatieven te kunnen gebruiken voor transport, verwarming en koeling en voor industriële processen.

Een snellere uitrol van hernieuwbare energiebronnen zoals wind- en zonne-energie is het beste antwoord op recente pieken in de gas- en stroomprijzen, zei een EU-functionaris op woensdag (29 september), en herhaalt hiermee eerdere verklaringen van de Europese Commissie.
De energieprijzen zijn de laatste tijd sterk gestegen omdat de wereldwijd toenemende vraag naar energie botst met een krappe gas- en kolenvoorziening, met ongunstig weer voor hernieuwbare energiebronnen en het besluit van de Europese Unie om de prijs van CO2-emissierechten te verhogen.

Lukasz Kolinski, hoofd van de Europese Commissie voor integratie van hernieuwbare energiebronnen en energiesystemen stelt[3]:

“De oplossing, op de langere termijn, is de versnelde inzet van hernieuwbare energiebronnen en een verbeterde energie-efficiëntie. We moeten blijven investeren in wind- en zonne-energie om meer dagen te hebben waarop hernieuwbare energie de prijs bepaalt. De huidige situatie onderstreept dat we onze afhankelijkheid van buitenlandse fossiele brandstoffen zo snel mogelijk moeten beperken.
Terwijl de prijzen van fossiele brandstoffen zijn gestegen, blijven de kosten van duurzame opwekking dalen.”

Frans Timmermans, vice-voorzitter van de Europese Commissie. -voorzitter verantwoordelijk voor de Green Deal.: “In plaats van verlamd te raken of de zaken te vertragen vanwege de prijsstijgingen in de energiesector, moeten we de transitie naar hernieuwbare energie versnellen, zodat betaalbare hernieuwbare energie voor iedereen beschikbaar komt. Dat is, denk ik, de les die we uit de huidige situatie moeten trekken”[4]

De Europese Commissie bereidt momenteel een “gereedschapskist” met maatregelen voor, die EU-regeringen kunnen gebruiken om de aanhoudende stijging van de energieprijzen aan te pakken zonder de interne markt van het blok in gevaar te brengen. De staatshoofden en regeringsleiders van de EU zullen de situatie bespreken tijdens hun volgende topontmoeting op 21 oktober.


[1] https://www.euractiv.com/section/energy/news/more-renewables-best-answer-to-energy-price-surge-brussels-insists/?utm_source=piano&utm_medium=email&utm_campaign=9707&pnespid=7Lk2V31AJv0Gw.6bvGSsSM_NuBinU4ErILeuyPNjthlm9YO_J_EfzXT0vtNxmv9HzFWDuhNY

[2] , Eurelectric

[3] Lukasz Kolinski, hoofd van de Europese Commissie voor integratie van hernieuwbare energiebronnen en energiesystemen tijdens een web-evenement op 29 sept. 2021, georganiseerd door de Europese elektriciteitslobby Eurelectric

[4] Frans Timmermans op 14 september tegen wetgevers.

Datum: 1 oktober 2021  |   Categorie: Geen categorie
Suggesties programmapunten voor politieke partijen in Maasgouw

Suggesties programmapunten voor politieke partijen in Maasgouw.

Maasgouw 30 september 2021.
Aanbevelingen van de Coöperatie Duurzaam Maasgouw aan de lokale politieke partijen t.b.v. hun partijprogramma op het aspect verduurzaming en energie transitie.

De lokale politiepartijen kijken alweer uit naar de gemeenteraadsverkiezingen. Partijprogramma’s van 2018 moeten nieuwe inhoud krijgen. Dat was aanleiding voor het bestuur van onze coöperatie om alle partij en (afzonderlijk) uit te nodigen en om van gedachten te wisselen over de invulling van de “duurzaamheids-paragrafen”. Alle raadsfracties, inclusief D66 als nieuwkomer op het verkiezingstoneel, gaven spontaan gevolg aan onze uitnodiging.  Als coöperatie hebben we onze plannen voor onze invulling van de Warmte-Transitie in Maasgouw (WTM) toegelicht en bediscussieerd.

Elke fractie moet de concrete inhoud van hun partijprogramma nog formuleren. Over en weer zijn suggesties gedaan voor de “duurzaamheids-paragraaf”. We hebben alle suggesties uniform aan alle partijen toegestuurd en hun uitgenodigd deze in de komende raadsperiode inhoud te geven voor Maasgouw.
Onze suggesties / aanbevelingen zijn:

1. Inrichting leef- en woonomgeving
1.1. Geef bij de inrichting en herinrichting van de leefomgeving prioriteit aan de zon-oriëntatie van percelen en gebouwen. Maak een zuid-oriëntatie van dakvlakken mogelijk.
Dit houdt ook in dat bomen en struiken geen belemmering mogen vormen voor de volle benutting van de zonenergie voor de opwek van groene stroom en groene warmte. (resp. PV panelen en zonnecollectoren moeten zonder schaduwwerking van bomen en struiken geplaatst kunnen worden.)
1.2. Voorzie bij de inrichting en herinrichting zoveel mogelijk koelte-eilanden, maar stimuleer ook dat van elke woning een koelte-eiland gemaakt wordt. Dit ook in combinatie met de aanleg van regenwater-retentie en -infiltratie.
1.3. Stel aanvullende eisen aan de akoestische belasting veroorzaakt door de buitenunits van warmtepompen en airco’s. (opstelling, geluidsabsorberende omkasting, contact- en luchtgeluid, trilling demping)
1.4. Stimuleer maximale natuurlijke zomerse schaduwwerking in het ontwerp of in de aanpassing van woningen. Dit bijvoorbeeld door voorschrijven of stimuleren van gebouwontwerpen met brede dak-overstekken, oriëntatie van grote raamvlakken, toepassing van luifels, openveranda’s.
E.e.a. ook in combinatie met een welgekozen aanplant van bladverliezende beplanting die voor zomers schaduwwerking kan zorgen en voor voldoende lichtinval in de winterperiode.
2. Maximale inspanning van de Gemeente om een ruimere toegang tot de stroominfrastructuur te bewerkstelligen.
De verduurzaming van Maasgouw doormiddel van middel-tot grootschalige opwek van groene stroom wordt momenteel belemmerd en stagneert door de congestie op het netwerk van Enexis en Tennet.
(klein-aansluitingen voor de opwek van groene stroom zijn door deze beperking niet  betroffen)
3. Prioriteer energiebesparing.
De mogelijkheden om met collectieve opwek van groene stroom bij te dragen aan de CO2-reductie zijn voor de gemeente Maasgouw helaas vrij beperkt. (Aan de voorwaarden voor plaatsing van een windturbine en het inrichten van grondgebonden zonneparken is resp. geen of slechts zeer beperkt ruimte. Drijvende zonneparken binnen het stroomsterke overstromingsgebied van de Maas vormen een risicovolle investering).
Daarom zal Maasgouw versterkt moeten inzetten op energiebesparing om bij te dragen aan het behalen van de 55% CO2 emissiereductie.
(De andere doelstelling c.q. verplichting, om in 2030 het aandeel hernieuwbare energie van 40% te behalen wordt uiterst moeilijk)
4. Prestatie-eisen aan gemeentelijke gebouwen of gemeentelijk gesubsidieerde voorzieningen moeten gebaseerd zijn op full-lifecycle costing
(ontwerp- en bouwkosten + exploitatiekosten + onderhouds- renovatie- en vervangingskosten + end-of-life kosten)
5. Voorbeeldfunctie:
Aan gemeentelijke investeringen en gemeentelijk gesubsidieerde of ondersteunde voorziening worden geen concessies gedaan ten aanzien van energieprestaties en duurzaamheid. De gemeentelijke handelwijze mag geenszins een excuus vormen voor de private investeerder om af te zien van verduurzamingsmaatregelen. Duurzaamheidsprestaties zijn altijd beter dan de prestatie-eisen die regelgeving (o.a. Bouwbesluit) stelt te boven. De bouwregelgeving gaat altijd uit van minimum eisen. Duurzaamheid wordt zelden bereikt met minimum eisen. Minimum eisen zijn geenszins optima en werken altijd in het nadeel van de bewoner/eigenaar.
6. Stimuleer en begunstig de investeringen in energiebesparende maatregelen
6.1. Ter voorkoming van energiearmoede mogelijkheden creëren om met name de lagere inkomens de mogelijkheden te verruimen voor investeringen in energiebesparende maatregelen. Door de stijgende energielasten wordt het aandeel in de woonlasten onevenredig groot bij een hoog energiegebruik waardoor het besteedbare inkomensdeel tot onder het minimum daalt: er ontstaat “energie-armoede”.
Een gemeentelijke tegemoetkoming in de investeringskosten ter reductie van de energielasten kan voorkomen dat een beroep gedaan moet worden op sociale ondersteuning.
6.2. Gemeentelijk investeringsfonds ter bevordering van duurzaamheidsmaatregelen voor particuliere eigenaren en huurders. (zeker in relatie ter voorkoming van energiearmoede). In onze regio hebben de gemeenten Venlo en Roermond hebben al een fonds voor deze toepassing ingericht.
Eveneens kan overwogen worden met dit fonds het minima mogelijk te maken ook te laten participeren, d.w.z. mede-eigenaar te worden, in collectieve energievoorzieningen.
6.3. Een aangepaste WOZ heffing voor bijzonder energiezuinige woningen.
De woningwaarde stijgt, de WOZ inkomsten stijgen daarmee, een woning met een goede energieprestatie heeft een hogere marktwaarde, de hogere WOZ-waarde voor de zeer energiezuinige woning (<40kWh/m2 GO voor verwarming en koeling) mag niet tot een hogere heffing leiden.
6.4. Geen of sterk gereduceerde legeskosten voor vergunning plichtige duurzaamheidsvoorzieningen
(de Coöperatie Duurzaam Maasgouw heeft onlangs een herhaald voorstel hiertoe ingediend. We doen u graag deze aanvraag toekomen)
7. Maximale afname van lokaal collectief opgewekte hernieuwbare energie voor gemeentelijke voorzieningen.
Afname van “lokaal opgewekte” groene stroom door de gemeente wordt niet alleen een bepaalde afname garantie gegeven, maar vooral ook een voorbeeld gegeven aan de inwoners van Maasgouw.
8. Walaansluitingen voor beroeps- en pleziervaart uitsluitend op basis van groene stroom
9. Maximale ondersteuning van de Coöperatie Duurzaam Maasgouw
voor de realisatie van de WTM (Warmte Transitie Maasgouw) in de praktijk:
Maximale ondersteuning voor promotie, voorlichting, advisering en klantbegeleiding tot realisatie van duurzaamheidsmaatregelen.
In navolging van de omliggend gemeenten Roerdalen, Echt-Susteren, Weert en Leudal, moet de Gemeente Maasgouw ook de Coöperatie Duurzaam Maasgouw jaarlijks een (project-)budget inruimen, voor de uitvoering van haar activiteiten t.b.v. de verduurzaming van de gemeente Maasgouw.

 

Deze lijst met de Coöperatie Duurzaam Maasgouw-suggesties beoogd niet volledig te zijn, en willen we graag aanvullen met nieuwe voorstellen of inzichten.
Dit is het voorstel dat wij op 16 september samengesteld hebben en aan alle lokale politieke hebben doen toekomen.

Datum: 30 september 2021  |   Categorie: eigen standpunten
Hoeveel warmtepompen zijn er al in Maasgouw?

143 warmtepompen op ca. 10.000 woningen in Maasgouw

In de periode 2016 t/m 31-12-2020 zijn er in heel Maasgouw 143 warmtepompen bij particulieren geïnstalleerd. Dat is 4% van het totaal aan warmtepompen in  Limburg (totaal 4480  warmtepompen in diezelfde periode).
Daarnaast mag je uit de cijfers van de RvO helaas ook concluderen dat de overheid, met behulp van subsidie, ons meer pelletkachels wist “aan te bevelen”. (6781 in Limburg). Dit terwijl men inmiddels tot het inzicht gekomen is dat pelletkachels echt niet bijdragen aan de verduurzaming. Integendeel.

Per 1 januari 2021 is de ISDE regeling (Investerings Subsidie Duurzame Energie) samen met de subsidie energiebesparing eigen huis (SEEH) opgegaan in de Investerings Subsidie Duurzame energie en Energiebesparing (afgekort ook weer ISDE).
Met de ISDE stimuleert de Rijksoverheid Nederlandse huishoudens en bedrijven om minder gas te gebruiken en meer duurzame warmte. Hiermee besparen we energie en dringen we de CO2-uitstoot terug.
Hieronder het overzicht voor de provincie Limburg en de gemeente Maasgouw over de periode 2016-2020.

bron: ISDE-viewer

ISDE gesubsidieerde apparatuur
periode 2016-2020
Limburg Maasgouw % Maasgouw
Particulieren Biomassaketel 519 19 4%
Particulieren Pelletkachel 6.718 231 3%
Particulieren Warmtepomp 4.480 143 3%
Particulieren Zonneboiler 665 16 2%
Zakelijk Biomassaketel 281 2 1%
Zakelijk Pelletkachel 228 1 0%
Zakelijk Warmtepomp 3.578 232 6%
Zakelijk Zonneboiler 205 0 0%
Totaal 16.674 644 4%

Voor de recente ISDE subsidie bedragen en voorwaarden kijk op de ISDE-pagina’s van de RvO  of op onze website.

En de inwoners van de gemeente Maasgouw willen we nog meegeven:
het loont nu echt om bijvoorbeeld te isoleren – wij helpen u graag met een advies over energiebesparende maatregelen, materialen en hun subsidie!

En voor €10 jaarlijks wordt u lid van de coöperatie !
Met uw lidmaatschap steunt u het werk van de groep vrijwilligers en bepaalt u mee wat de coöperatie voor de burgers van Maasgouw moet doen om Maasgouw te verduurzamen.

 

Datum: 24 juni 2021  |   Categorie: gemeente/overheid